Elektroniczny wskaźnik parametrów lotu i pracy silnika (EFIS)


EFIS - elektroniczny system zobrazowania parametrów lotu
Jest to stanowisko dydaktyczne pokazujące budowę, elementy składowe i funkcjonowanie współczesnego zespołu wskaźników parametrów lotu i funkcjonowania statku powietrznego.
W skład stanowiska wchodzą następujące podzespoły:
  • Blok zasilania,
  • Wysokorozdzielczy ekran wskaźnika zobrazowania parametrów lotu i pracy silnika STRATOMASTER XTreme EFIS/EMS,
  • Moduł RDAC MGL Avionics,
  • Czujnik pola magnetycznego Ziemi,
  • Blok symulacji parametrów silnikowych,
  • 2 gniazda dodatkowe AUX,
  • Gniazda ciśnienia powietrza z rurki Pitota i MAP,
  • Gniazdo wejścia sygnałów EFIS i gniazdo wyjścia RDAC
  • Zespół czujników przyspieszeń liniowych i prędkości kątowych samolotu
  • Komputer z zawartością podstawowych zagadnień tematyki lotniczej, przykładowych ćwiczeń i dokumentacji technicznej.

Stanowisko za pomocą wysokorozdzielczego ekranu umożliwia zobrazowanie parametrów lotu, takich jak:
  • kurs magnetyczny
  • wysokość lotu ( w metrach lub stopach )
  • szybkość wznoszenia i opadania
  • prędkość lotu
  • zakrętomierz
  • sztuczny horyzont
  • parametry lotu wynikające z systemu GPS, czyli prędkość i kurs względem ziemi, koordynaty położenia statku powietrznego i miejsca docelowego
  • 12 kanałów parametrów pracy silnika: obroty, temperatury, obciążenie sinika, zużycie paliwa chwilowe i kalkulowane na trasie przelotu
  • zapis parametrów lotu i położenia geograficznego statku powietrznego w czasie wykonywanego przelotu
  • parametrów pracy, położenia klap i trymerów statku powietrznego.
  • Regulację (symulację) w pełnym zakresie parametrów pracy silnika
  • Podłączenie i kontrolę innego: wyświetlacza EFIS/EMS; modułu RDAC; rurki Pitota; anteny GPS
  • Pokazanie, naukę i kontrolę wartości elektrycznych na kanałach (czujnikach) parametrów pracy silnika
  • Tworzenie i wyświetlanie informacji i procedur przedstartowych

Stanowisko daje możliwość:
  • zapoznania, zarówno uczniów pilotów, jak i doświadczonych pilotów przeszkalających się na nowe wyposażenie z kompleksowym zobrazowaniem parametrów lotu i pracy podzespołów statku powietrznego.
  • zapoznawać, uczyć i kontrolować znajomość parametrów elektrycznych czujników i nadajników elektrycznych i ciśnieniowych, techników awioników obsługujących statki powietrzne.
  • ćwiczenia prawidłowego rozłożenia uwagi podczas lotu, koordynacji czynności, ćwiczenia sytuacji skomplikowanych i awaryjnych.”

Jest doskonałym narzędziem do: taniego, szybkiego i nieangażującego bazę lotniczą, nabierania niezbędnych nawyków lotniczych na statkach powietrznych wyposażonych w nowoczesne przyrządy pilotażowo – nawigacyjne, które gwarantują bezpieczeństwo i radość z latania.